Neljä kirjavinkkiä verkkonäkyvyyden kehittämiseksi

Haluatko parantaa yrityksesi verkkonäkyvyyttä?  Tai kehittää omaa henkilöbrändiäsi verkossa? Tai oppia  vain uutta digitaalisesta markkinoinnista? Kokosin tähän blogitekstiin neljä uudehkoa kirjavinkkiä, joista voit löytää hyödyllisiä ohjeita verkkonäkyvyyden kehittämiseen. Kirjat ovat asiapitoisia, mutta samanaikaisesti viihdyttäviä ja innostavia. Pituudeltaan kirjat ovat hyvin kohtuullisia, vain 138 – 245 sivuisia, joten kirjan ehtii lukea vaikkapa nyt joululomalla.

Henkilöbrädi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi (Kurvinen, Laine, Tolvanen)

Alma Talentin kustantama Henkilöbrändi avaa lukijalleen selkeäsanaisesti esimerkkien avulla sen, mitä hyötyä oman henkilöbrändin näkyviin tuomisesta on. Kirjoittajien mukaan jokaisella meillä on jo olemassa oma henkilöbrädimme, mutta se saattaa olla vielä varsin tuntematon. Meidän jokaisen kuitenkin on mahdollista kasvattaa ja kehittää henkilöbrändiämme olemalla aktiivisesti vuorovaikutuksessa verkostojemme kanssa. Tavoitteen tulisi olla oman alan mielipidejohtajuus. Kirjoittajat näkevät henkilöbrändin rakentamisen tärkeänä osana digitaalisen ajan urasuunnittelua. Esimerkiksi eteneminen uralla tai yt-neuvottelujen välttäminen saattavat olla konkreettisia hyötyjä vahvan henkilöbrändin omaavalle työntekijälle. Samaan aikaan myös yritykset hyötyvät työntekijöistä, joilla on olemassa vahva henkilöbrändi. Käytännössä henkilöbrändin rakentaminen on sisältömarkkinointia omasta osaamisesta ja persoonasta. Kirja esittelee kanavia, joissa omaa osaamistaan voi tuoda esiin ja antaa käytännön vinkkejä verkkonäkyvyyden parantamiseksi.

Paras pointti: Muista, että verkossa henkilö on lähes aina yritystä kiinnostavampi. Vertaa esim: Sarasvuo vs. Trainer House, F-Secure vs. Mikko Hyppönen.

 

 Social Selling (Laura Pääkkönen)

Kirja opastaa lukijansa Social Sellingin saloihin, eli siihen, miten myyntiä tehdään hyödyntämällä digitaalisia työkaluja ja sosiaalisia suhteista. Social Sellingissä ei ole kyse pelkästään sosiaalisen median aktiivikäytöstä, vaikka nimensä mukaisesti sosiaalinen media näytteleekin siinä merkittävää roolia. Sosiaalisella myynnillä pyritään vastaamaan kuluttajien ja palveluiden ostajien muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen. Nykyäänhän palvelua hankittaessa tietoa haetaan lähes aina ensisijaisesti verkosta. Kirja on erittäin asiapitoinen ja huolella kirjoitettu. Ajattelen, että Social Selling sopii hyvin luettavaksi syventävänä teoksena Henkilöbrändi kirjan jälkeen. Pääkkösen teos sukeltaa aiheeseen astetta syvällisemmin. Kirjasta hyötyvät erityisesti B2B-myyjät. Pääkkösen kirjasta löytyy myös paljon mielenkiintoisia vinkkejä Linkedinin ja Twitterin tehokkaaseen käyttöön.

Paras pointti : Itselle jäi mieleen erityisesti LinkedInin tehokäyttövinkit.

 7 Day Startup (Dan Norris)

Dan Norris on australialainen sarjayrittäjä, puhuja ja tietokirjailija. Tässä kirjassa Norris kertoo käytännönläheisesti miten uuden liiketoiminnan voi aloittaa nopealla aikataululla, jopa seitsemässä päivässä. Kirjan pääpaino on digitaalisten työkalujen tehokkaassa hyödyntämisessä. Kirjan nimi perustuu Norrisin omaan kokemukseen. Norris oli ajautumassa edellisen liiketoimintansa kanssa konkurssiin, mutta onnistui lopulta rakentamaan uuden toimivan ja skaalautuvan verkkoliiketoiminnan ”seitsemässä päivässä”. (Toki Norrisilla oli tukena vuosien kokemus ja valmiit verkostot.) Kirjassa Norris jakaa vinkkinsä mm. hyvän liikeidean luomiseen, kuinka testata tuotetta/palvelua nopeasti, miten löytää sopiva nimi yritykselle, kuinka rakentaa verkkosivut nopeasti ja kuinka markkinoida uutta palvelua. Kirjoittajan oma kokemus välittyy aidosti lukijalle. Kirjasta löytyy monia vinkkejä verkkonäkyvyyden ja markkinoinnin lisäämiseen pienellä budjetilla.

Paras pointti: Älä yritä ratkaista ennakkoon sellaisia ongelmia, joita ei vielä ole olemassa.

Plan your Website (Steve Woody)

Miten rakennettaan hyvä verkkosivusto? Tässä kirjassa englantilainen verkkosivuosaaja Steve Woody käy läpi helposti ymmärrettävässä muodossa, jopa lähes nerokkaan yksinkertaisesti sitä, mitä verkkosivujen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon. Kirja lähtee liikkeelle liiketoimintasuunnitelman luomisesta ja asiakkaan matkasta, ja minkä takia myös nämä on tärkeää ottaa huomioon verkkosivujen toteutuksessa. Kirja käy laajasti läpi verkkosivujen teknistä puolta, testauksen merkitystä, analyysityökaluja ja niiden tärkeyttä, A/B-testausta, sivujen sisältöä ja hakukonenäkyvyyttä sekä verkkosivun ulkoasua. Sivuja kirjassa on vain 136, joten suuri määrä tietoa on pakattu erittäin tiiviiseen pakettiin. Kirja on hyvä lukupaketti pienyrittäjälle, joka ylläpitää omaa sivustoaan, tai liiketoimintajohtajalle, joka on toteuttamassa verkkosivuprojektia ulkopuolisen toimijan kanssa. Vahva suositus tälle kirjalle!

Paras pointti: Verkkosivuja tulee kehittää jatkuvasti, myös varsinaisen verkkosivuprojektin päätyttyäkin. Vain testauksen kautta saatujen tulosten pohjalta, voidaan aidosti tietää, mikä toimii ja mikä ei.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.