Chat with us, powered by LiveChat
044 561 0995 senja.luoma@santelo.fi

Artikkelisarja digitaalisesta markkinoinnista 3/7

Blogien hyötyä digitaalisessa markkinoinnissa on tutkittu paljon, ja blogimarkkinoinnin tehokkuudesta on kirjoitettu monia julkaisuja. Esimerkkisi Morimoto ja Trimble toteavat, että blogimarkkinoinnin avulla on mahdollista saavuttaa kuluttajien tai blogin lukijoiden luottamus perinteistä markkinointia tehokkaammin. Blogimarkkinoinnin suurin haaste on kuitenkin siinä, että sen suoraa tehokkuutta ei voida mitata yhtä hyvin kuin muuta digitaalista markkinointia.

Blogin avulla verkkosivustolle julkaistaan säännöllisesti uutta informaatiota. Blogia voidaan käyttää myös tiedotuskanavana ja linkkinä yrityksen verkkosivuille. Blogiartikkeleiden avulla yritys brändää osaamistaan ja tuo sen näkyviin. Blogitekstejä voidaan jakaa sosiaalisessa mediassa ja näin saada lisää liikennettä yrityksen verkkosivuille. Se, miten usein blogipäivitys tulisi tehdä, jakaa asiantuntijat. Absoluuttista vastausta tuskin on tarjolla, mutta rajanveto tulee löytää yrityksen digitaalisen markkinoinnin strategiasta ja siitä, mitä blogin pitämisellä ensisijaisesti tavoitellaan.

Digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta blogien luottamuksen rakentamisen lisäksi toinen tärkeä hyöty on näkyvyyden lisääntyminen hakukoneissa. Googlen hakukone arvostaa muuttuvat ja uudistuvat sivut korkeammalle hakutuloksissa kuin muuttumattomat sivut. Sivun löydettävyyteen vaikuttavat monet tekijät. Myös se, mitä enemmän linkkejä sivustolle johtaa, sitä merkittävämmäksi hakukone sen tulkitsee. Blogin avulla on siis mahdollista kasvattaa sivuston orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa.

Yritysblogien kohdalla tilanne on kuitenkin haastava. Digitaalisessa maailmassa näyttää siltä, että henkilöt kiinnostavat huomattavasti yrityksiä enemmän. Kurvinen ym. toteavat kirjassa Henkilöbrändi, että henkilöitä seurataan eri sosiaalisen median alustoilla lähes kuusi kertaa enemmän kuin näiden henkilöiden yrityksiä. Esimerkiksi Trainers’ Housella on noin 1600 sosiaalisen median seuraajaa, kun taas sen perustajalla Jari Sarasvuolla satakertaisesti enemmän. Kurvinen ym. ovat havainneet, että voittajia ovat ne yritykset, jotka onnistuvat tekemään toiminnastaan ja markkinoinnistaan kasvollista. Hyvinä esimerkkeinä he pitivät muun muassa Steve Jobbsia, joka antoi Applelle kasvot ja Richard Bransonia, joka liitetään vahvasti Virgin brändiin.

 

Aiheesta lisää:

Digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media liiketoiminnassa, Jorma Kananen

Henkilöbrändi, Jarkko Kurvinen, Tom Laine, Ville Tolvanen

Consumers’ use of blogs as product information sources: from need-for-cognition perspective. Morimoto, M. & Trimble, C.

Click to access MMJ-2012-Fall-Vol22-Issue2-Morimoto-Trimble-pp45-60.pdf

%d bloggaajaa tykkää tästä: